Osteopati

Hva er osteopati?
Online Booking

Pasienter som oppsøker osteopati har ofte plager som:

• Smerter og plager fra muskel-skjelett apparatet.
  • Rygg-, bryst og nakkesmerter.
  • Skulder-, albue- og håndleddsmerter.
  • Hofte-, kne-, ankel- og fotsmerter.
  • Hodepine, svimmelhet og balanseproblemer.
  • Bekkensmerter og andre plager i forbindelse med svangerskap.
  • Funksjonell plager hos spedbarn.
  • Akutt- og belastningsrelsterte plager, idrettsskader.

I tilleg til muskel-skjelett plager oppsøker noen pasienter osteopat ved funksjonelle mage-, tarm- og urinveisplager, fordøyelsesbesvær, halsbrann, sur oppstøt, tung pust og pustebesvær.

Osteopati er en helseprofesjon som baseres på naturvitenskapelige og kliniske fag. I lys av den biosykososiale modellen undersøker og behandler osteopater med utgangspunkt i at god funksjon og helse også avhenger av at muskel-skjelett- og bindevevssystemet, nervesystemet, det sirkulatoriske systemet fungerer optimalt sammen. Osteopati søker gjennom behandling av dette å fremme pasientens evne til å hjelpe seg selv. Behandlingene er trygg og individualisert og egner seg for pasienter i alle aldre.

Osteopaten vil ta seg god tid til å lytte og spørre deg inngående om dine problemer, dine allmenne helse, annen behandling og medisiner du tar/har tatt. Osteopaten vil undersøke deg nøye, og vil kunne be deg om å gjøre enkle bevegelser samt observere din holdning og funksjon. Områder som er smertefulle og oppleves som stiv kan være forbundet med problemer i andre områder. Osteopaten vil også evaluere vevskvalitet og leddbevegelighet. Du vil bli vurdert med hensyn til tegn og symptomer på alvorlige plager som ikke kan behandle av osteopaten, og eventuelt bli henvist videre. Osteopaten vil sammen med deg lage en plan for behandlingene, hva du kan forvente og hva du selv må ta ansvar for.

Osteopatien har 4-årig heltidsutdanning eller tilsvarende. Idag er det en NOKUT akkreditert utdanning ved Høgskolen Campus Kristiania i Oslo.

Finn din osteopat på Norsk Osteopatforbund hjemmeside www.osteopati.org. Her finner du osteopater som har forpliktet seg NOFs etiske retningslinjer og regler for faglig oppdatering. Da er du i trygge hender hos en kompetent, sikker og effektiv osteopat.

Andrew T. Still sa: «Kroppen er en maskin og ostopaten er dens ingeniør.»

Online Booking

Muskelsmerter, Skjelettsystemet, Ryggsmerter, Nakkesmerter, Hodepine, Migrene, Svimmelhet (øre og nakke), Krystallsyke (øre), Kjeveledd smerter, Skuldersmerter, Frozen shoulder (skulder), Impingement (skulder), Smerter i arm, Albuesmerter, Håndledds smerter, Håndsmerter, Tennisalbue, Carpal tunnel syndrome (håndledd), Betennelser eller inflammasjon i muskler og ledd (f.eks. av overtrening, stress, strekk, idrett eller traume), Visceralt (organsystemet): fordøyelsen, forstoppelse, sure oppstøt (Hiatus hernia), Luftveisproblematikk, Ryggsmerter, Prolaps, Lumbago, Hoftesmerter, Bekkensmerter, Bensmerter, Knersmerter, Ankelsmerter, Fotsmerter, Graviditet, Revmatiske sykdommer, Idrettsskader, Postoperative smerter (etter operasjoner): arrvev og Stivhet.