Cøliaki

Cøliaki – glutenintoleranse – glutensensitivitet

Cøliaki er en autoimmun sykdom hvor man er overfølsom mot gluten. Gluten er et protein som finnes i ulike kornsorter som hvete, bygg, rug og spelt. Havre er i utgangspunktet glutenfritt, men kan være «forurenset» av andre glutenholdige kornsorter og det anbefales derfor å spise glutenfri havre som er spesialprodusert.

Hos personer med cøliaki blir tynntarmens slimhinne betent og tarmtottene blir redusert ved inntak av gluten. Dette fører til at tarmene ikke klarer å absorbere næringsstoffer like lett. Mange med ubehandlet cøliaki vil derfor kunne få for lite av noen viktig næringsstoffer.

Cøliaki er en kronisk sykdom og man må ved denne diagnosen unngå glutenholdig mat resten av livet. Det er en del matvarer man derfor må kutte helt ut, men det finnes mye man kan spise og veldig mye som er naturlig glutenfritt. Man kan derfor leve et helt normalt liv med mye god mat selv med glutenintoleranse.

Det antas at ca. 1-2% har cøliaki i den norske befolkningen. De fleste vet ikke en gang at de har det og mange er derfor udiagnostiserte. Symptomer på cøliaki kan være tydelige, men de kan også være veldig diffuse. Derfor kan det være vanskelig å vite nøyaktig hva plagene kommer av. Vanlige symptomer ved cøliaki:

Symptomer:

– magesmerter
– diare og/eller forstoppelse
– oppblåsthet
– vitamin- og jernmangel
– vekttap/manglende vektøkning, og dårlig høydevekst hos barn
– tretthet
– vantrivsel
– benskjørhet
– hodepine og/eller migrene kan opptre hos noen

Laktoseintoleranse

Ved cøliaki er det vanlig å ha en sekundær laktoseintoleranse. Det vil si at du tåler laktose dårlig ved en ubehandlet cøliaki. Etter noen måneder, kanskje opptil et par år, med glutenfritt kosthold, så vil tarmtottene være tilbake til normalen og evnen til å bryte ned laktose blir bedre. Du kan derfor spise matvarer med laktose som en del av et glutenfritt kosthold når tarmen er normal igjen og så lenge du kjenner at du tåler det godt.

Hva kan en ernæringsfysiolog hjelpe til med?

En ernæringsfysiolog kan ikke stille noen diagnose, men kan anbefale deg å få en utredning hos lege. Her på Oslo Medisinske Senter jobber vi i tett samarbeid med leger og kan derfor gi god oppfølging og veiledning. Det er også mange som allerede har fått diagnosen før de kommer. Det en ernæringsfysiolog kan hjelpe til med da er å tilrettelegge kostholdet og gi deg råd, tips og veiledning slik at du lettere kan leve på et glutenfritt kosthold og lettere kan vite hva man faktisk bør spise. For en person som nettopp har fått diagnosen cøliaki så kan det være mye å sette seg inn i. Derfor kan det være lønnsomt å få hjelp av en som kan gi deg konkrete råd. Dette gjelder de fleste som ønsker å endre kosthold og livsstil av ulike årsaker. Ved å søke om hjelp vil belastningen bli litt mindre og det vil være lettere å utføre i praksis. Samtidig kan en ernæringsfysiolog sikre at kostholdet ditt vil gi deg det du trenger av viktig næringsstoffer.